Monday, February 2, 2015

Buka mata pandang kesanaa ~

#Day 165

Lagi banyak org yang kita jumpa, lagi macam2 perangai kerenah yang kita kene hadap.
lagi bertambah soft skills nak bersosial dengan manusia2 lainnya.

dan secara tak langsung, lebih mudah nak santuni masyarakat dan bertambah kreatif nak berdakwah. hoyeah!

citenye gini,
semalam pegi mengopi.
mengopi bersebab eyh. bukan saje2 nak penuhkan bucketlist semata.
sebab nak jumpa seseorang.

this 'seseorang', sangatlah berminat nak join usrah.
she saw my contact number on tasha's intagram and straight wassap me.
from her texts I can see that she is very enthusiastic and she's only 20.
(ohmaiii tua nyaa diri ini)

niat asalnya nak je 'pass'kan beliau ni kat akhawat PJ memandangkan next sem nnti bakal ke Puncak.
dan PJ ke puncak sangatlahhh bermarhalah2 jauhnya.
Tapi xbolehlaa. kene kenal dulu.
There's must be a reason, kenapa Allah gerakkan hati dia untuk wassap aku.
sebab tu ajak jumpa jugaaa.

So, she's my blind date. hehe.

And there we were.
non-stop taaruf sampai 2 jam.
cakap tak ingat dunia jadinyaaa.
mungkin masa alam roh pernah berkawan, bila jumpa kali ni macam jumpa member lama.

haa, seronok seronok juga.
actually thats not the main point of my post here.

that 'seseorang', she didnt come alone.
she brought someone with her.
and that 'someone', is really is SOMEONE.

dia betul2 bukak mata aku. tentang macam mana keadaan gerak kerja aku sekarang.
betapa aku kene betul2 amati, prihatin, dengan masyarakat kini.
dia buat aku rasa macamm selama ni,

AKU TAK PERNAH BEKERJA!!

sebenarnyaa betapa semuaaa manusia, sejahat2, sesetan2 mana pun orang itu,
deep down inside,
dia mesti nak kembali kepada fitrah. kepada kebaikan.
cumanya kadang dia tak sedar itu,
keadaan keliling yang tidak menyokong,
tidak ditunjuk jalan,
tidak dibantu utk dibukakkan mata,
lantas mereka2 terus hanyut dan hanyut.

dan masyarakat pula kebanyakannya, terus menghentam orang yang konon 'jahat' ni,
terus menghukum.

"kau ahli neraka!"
"kau tak solat, kau berdosa!"
"kau tak layak hidup kt muka bumi ni"

Allah... *tekup muka*

please! berhenti menghukum. menghukum itu kerja Tuhan.
sang manusia teruslah buat kerja manusia. jangan menyibuk kerja yang sang manusia tak mampu. tak layak.

instead of kecam mereka dengan neraka dan azab, cuba bagitau mereka tentang rahmat Allah.
siapa kata mereka dah tak layak nak terima kasih sayang Allah?
ingat, Allah boleh bagi hidayah pada sesiapa saja yang dikehendakiNya.

ajak mereka mengenal Allah. merasa kasih sayang Allah.
betapa Allah masih beri mereka peluang untuk 'kembali'
betapa Allah sentiasa menanti hambaNya kembali ke 'dakapan'Nya..

Teringat dulu saat2 aku diketuk makcik 'hidayah',
akak naqibah tu tak suruh pn nak berubah 360 degree,
dia tak suruh 'hang pi solat, puasa, sedekah tak henti2"
tapi dia sangat tekankan kasih sayang Allah.
Kasih sayang yg melebihi kasih ibu terhadap anaknya.
so, pada saat aku merasa mcm tak de 'peluang' nak ke syurga,
Allah tunjukkan cinta Dia tangtang tu jugak.
drastik weyhhh! right on time!
mengalir air mata beb.
bukan takat air mata, air sungai air terjun semua mengalir deras siap berombak segala.

at the end, tanpa paksaan aku yang tergerak nak berubah sikit sikit sampai jadi mcm sekarang ni.
yg sekarang pun still lagi mencuba dan xkan berhenti mencuba.

Awak, terima kasih awak yer.
tolong bukak mata saya.
kejutkan saya yang dok lena dengkur xbangun2 dok selesa sangat dengan jalan dakwah sekarang.
buat saya sedar, banyakkkkkkkkkkkkk lagi jenis manusia yang saya xjumpa lagi, dan tak tahu.
dan banyakkkkk lagi orang kat sana sinun sunun yang inginkan 'ini',
yang perlu saya dekati, santuni, cintai.

Tudung pink tu kawan sekolah. jubah hitam tu kawan baru yang 'sesorang' tu :)

Sejujurnya, bakat menulis dah ke laut.
banyak lagi nak cerita, I just dont know how to express it.
nak tahu cerita lebih, meh jumpa depan2.
orang kata saya penglipur lara terhaibatt. haha.

*cut if off. jangan riak sangat*

okla. the truth is,  I speak better than I write.


p/s : macam rindu kisah semalam pun ada. sebab dpt makan sedap. heeeeee :p






No comments:

Post a Comment