Wednesday, September 3, 2014

Normalnya nomad

Day #10

there are times when we have to sit back alone, and think deeply about what you've done today, what you'll be, who are you and so on...

bahasa ibundanya, MUHASABAH.

ada masa aku kena keluar dari dunia aku sebelum ni,
dari kengkawan, suasana sibuk2 assignment semua,
pergi ke tempat lain,
yang keluar dari comfort zone.
untuk aku berfikir sejenak,
mencari identiti sendiri.

sejujurnya, aku masih dalam proses mencari potensi diri sebenar.
logam aku.
logam untuk aku gunakan sebetulnya.
logam untuk dimanafaatkan untuk masyarakat.

lama-lama, aku perasan. 
aku ni sebenarnya, nomad.
aku xbetah nak duduk satu kawasan lama2. aku sentiasa ada keinginan nak pergi tempat lain.
dah rasa duduk satu tempat, aku nak rasa suasana tempat kat sinun pulak.
and i adapt myself well.
sort of like how cold-blooded creature adapt themselves with the temperature of their surrounding.

selama 6 sem aku belajar kt shah alam, setiap sem tu jugakla aku bertukar2 hostel, bertukar2 rumah, bertukar tempat tinggal.
bukan sebab ade masalah ngan roomate atau apa2 isu dengan tuan rumah ke ape,
aku just nak, tukar angin.

tapi kan, nomad tu satu, kelebihan ke? acaner nak jadikan itu satu logam?


hrmm, i just thought about this. after sitting session yesterday,
(more or like macam coffee talk senanya. coffee talk pasal iman)

bilamana aku bermastautin sekejap kat satu2 tempat, aku boleh menggali mengkaut setamak-tamaknya segala ilmu yang mampu aku serap dari orang2 haibat disitu,
bila sampai masa aku pergi tempat lain,
sebarkan ke kawasan2 lain.
sambil tu, kaut lagi semangat dan ilmu dari orang2 haibat.

xyah nak tnggu pindah2 pun,
mungkin aku boleh kehulu kehilir sampaikan ilmu yang aku dapat tu.
sebab aku memang kaki jalan kaki rayap.

one of my usrahmate has said,
mungkin kitorang boleh lebarkan sayap2 usrah sampai ke tempat2 lain memandangkan sangat ramai yang berminat nak join tapi jauh2 belaka semuanya.

strategi yang best untuk melasso mereka2 yang 'berwajah masam' diluar sana.
you know lasso, yang ala2 macam cowboy campak tali nak tangkap lembu tuu.
instead of focusing at one place, we spread the goodness.
sebabnya, zaman IPT aku pun hampir berakhir.
sampai bila aku nak focus pada IPT yang sama padahal diluar sana masih ramai yang dahagakan 'sesuatu' yang seperti ini.

plannye sekarang, usaha untuk memantapkan 'akar' umbi,
supaya bakal menjadi pokok yang kuat.
menghasilkan buah2 yang ranum.
yang bermanfaat untuk sejagat.

doakan yer :)


p/s : harapnye bukan sekadar cerita kedai kopi tiada hakim tiada saksi cerita sensasi di kedai kopi.


No comments:

Post a Comment